|
|
Najważniejsze kanały morskie na świecie Żeglugę morską w znacznym stopniu ułatwiają kanały, które znacznie skracają drogę wodną statków. Do najważniejszych strategicznie kanałów morskich świata należą trzy: Suseki, Panamski i Kiloński.
| Kanał Sueski |
| właściciel |
Egipt |
| rozmiary |
168 km dł., 19 m głęb., 300-350 m szer., skraca żeglugę z Ameryki i Europy do Azji |
| historia |
Kanał został otwarty 17 XI 1869. Miał kluczowe znaczenie gospodarcze i strategiczne. Kontrolę nad kanałem próbowała przejąć Wlk. Brytania. W 1888 r. w Stambule podpisano kowencję gwarantującą międzynarodowy status kanału. Kanał był zamykany 2 razy: w 1956 r. - tzw. kryzys sueski, w 1967 r. - tzw. wojna sześciodniowa arabsko-izraelska. |
| Kanał Panamski |
| właściciel |
wieczysta dzierżawa USA |
| rozmiary |
82 km dł., 13 m głęb., 152 m szer., skraca żeglugę między wybrzeżem wschodnim i zachodnim Ameryki |
| historia |
Budowa kanału została zaincjowana w 1879 r., jednakże ukończona dopiero w 1914 r. W latach 1914-1999 USA sprawowało władzę nad strefą kanału. Na kanale znajdują się 3 śluzy (różnica poziomu wody 26 m). Kanał służy głównie do transportu ropy naftowej, węgla kamiennego i zboża. Co roku Kanał Panamski przynosi 500 mln dol. dochodu. |
| Kanał Kiloński |
| właściciel |
Niemcy |
| rozmiary |
99 km dł., 11,3 m głęb., 104 m szer., skraca żeglugę z Bałtyku na M.Północne o 700 km |
| historia |
Kanał został wybudowany w latach 1887-1895, a pogłębiony w 1909-1914. Kanał posiada dwie śluzy. Łączy M. Północne z M. Bałtyckim. Znajduje się w kraju związkowym Szlezwiku-Holsztynie. |
|
|
|